Budowanie Dobrych Relacji u Sówek i Wróbelków

Jak rozpoznać to, co czujemy? Jak mówić o emocjach i budować dobre relacje z innymi dziećmi? Te ważne pytania towarzyszyły nam podczas ostatnich zajęć w przedszkolu.

Zaczęliśmy od opowiadania o jeżyku Roro pt. „Serduszko z listków”. Dzieci z dużym zaangażowaniem śledziły losy małego jeżyka, który początkowo nie rozumiał własnych emocji i przez to sprawiał przykrość innym. Jednak z czasem Roro odkrył coś bardzo ważnego – że nie warto krzywdzić innych, a znacznie więcej radości daje przyjaźń, zrozumienie i współpraca. Zrozumiał, że wspólne działanie przynosi dużo więcej dobra niż samotne rozładowywanie złości. Ta mądra i ciepła historia stała się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co my sami czujemy i jak możemy wspólnie budować pozytywne relacje w naszej grupie.

Po wysłuchaniu opowiadania rozmawialiśmy o emocjach – o tym, że każda emocja ma swoje miejsce i znaczenie. Dzieci dzieliły się swoimi przeżyciami i mówiły, co je cieszy, a co złości czy smuci. Uczyliśmy się, jak wyrażać emocje w sposób, który nikogo nie rani, ale pomaga lepiej się zrozumieć.

W dalszej części zajęć wspólnie zbudowaliśmy z papieru duże serce, do którego każde dziecko dołożyło swój kawałek. Ten symboliczny gest pokazał, że tylko razem – dzięki współpracy i wzajemnemu wsparciu możemy stworzyć coś wyjątkowego.

Na zakończenie każde dziecko otrzymało tablicę emocji, którą mogło pokolorować zgodnie z tym, jak się dziś czuje.

Zajęcia te były wyjątkową okazją do rozwijania empatii, uważności na innych i wspólnego budowania poczucia bezpieczeństwa w grupie. Pokazały, że tak jak jeżyk Roro – wszyscy możemy się uczyć, jak być dobrym przyjacielem i jak tworzyć wspierającą społeczność, w której każdy czuje się ważny.

Share