(034) 35-35-527

Logopedia

„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa”

                                                                                                              [Juliusz Słowacki]

 

 

 

Zajęcia     logopedyczne

Wtorek                        8.00 –   9.00             Przedszkole w Jeżowej – zajęcia indywidualne

                                    12.30 – 14.00           Przedszkole w Zborowskiem – zajęcia grupowe

Środa                          13.00 – 14.15           Przedszkole w Ciasnej – zajęcia grupowe

Czwartek                     8.00 –   8.45            Przedszkole w Glinicy – zajęcia grupowe                                                                                                            13.00 – 14.15           Przedszkole w Ciasnej – zajęcia grupowe

Piątek                          8.00 –   8.45            Przedszkole w Ciasnej – zajęcia grupowe

 


Praca logopedy polega na prowadzeniu ćwiczeń logopedycznych, m.in.:   

–    oddechowych,

–    głosowych,

–    logorytmicznych,

–    słuchowych,

–    artykulacyjnych

–    leksykalnych.

 

Podczas prowadzonych przeze mnie zajęć, staram się połączyć naukę
z zabawą i ruchem. Ważną rolę odgrywa także motywacja dzieci, dlatego nagradzam nie tylko pozytywne wyniki, ale też chęć do ćwiczeń i wytrwałość.

 

  •   We wrześniu każdego roku szkolnego, prowadzone są przesiewowe badania mowy wszystkich dzieci. Następnie dzieci  zakwalifikowane są na terapię grupową w zależności od indywidualnych potrzeb.
  •   Na  podstawie badań logopedycznych zostaje sformułowana diagnoza logopedyczna i opracowany grupowy i indywidualny plan terapii dla każdego dziecka.

 

  • Terapia prowadzona jest  w grupach czteroosobowych.

 

  •   Proszę, by dzieci w dniu zajęć przynosiły zeszyty i teczki i pozostawiały je w swoich szafkach w szatni.W pozostałe dni zeszyt i teczka powinny być w domu, aby rodzice mogli wykonywać z dzieckiem zalecone ćwiczenia.

 

 

 

Drodzy Rodzice!

     Pamiętajcie, że najistotniejszym elementem terapii logopedycznej jesteście WY!
Bez codziennych, systematycznych ćwiczeń, same spotkania z logopedą nie przyniosą dużych efektów.
    
    Logopeda bowiem ma za zadanie ukierunkować, wspomagać i wspierać rodziców w terapii dziecka.
Zachęcam zatem do powtarzania i utrwalania materiału z zajęć, ponieważ bez utrwalonego materiału nie można przejść do kolejnego etapu ćwiczeń.

Wystarczy kilka minut ćwiczeń, które warto wplatać w codzienne czynności, np. w drodze do przedszkola, na spacerze, przed lustrem po umyciu zębów.

Dzieci, które uczęszczają na terapię robią widoczne postępy w rozwijaniu mowy, szczególnie te, które mają wsparcie i pomoc w rodzinie.

 

Dla dobra dziecka i osiągnięcia sukcesu w terapii zachęcam do jak najczęstszych indywidualnych kontaktów z logopedą poprzez pocztę elektroniczną, zeszyt logopedyczny lub rozmowę.

 

Kontakt e-mailowy: mariola.siw@interia.pl

 

 Tutaj znajduje się Lista blogów i stron logopedycznych pomocnych do pracy z dzieckiem w domu.

 

Serdecznie zapraszam do odwiedzania zakładki „ Logopeda” i „Kącika  dla Rodziców”.

 

                                                                                                            Logopeda

                                                                                                   Mariola Siwiaszczyk

 

 

 

Kącik dla rodziców

 

Drodzy Rodzice Pamiętajcie!

  • Zwracajcie się do dziecka nie spieszczając wypowiadanych słów.
  • Codziennie poświęcajcie czas na rozmowę i głośne czytanie.
  • Nie wymagajcie zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek; dziecko zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek zacznie je deformować.
  • Jeśli niepokoi was cokolwiek w wymowie dziecka należy skonsultować to ze specjalistą.
  • Notujcie w zeszycie ćwiczeń wszystkie sukcesy i trudności terapii mowy, dzięki temu logopeda może udzielić dokładniejszych wskazówek, lub odpowiednio modyfikować ćwiczenia aby terapia była bardziej efektywna.
  • Wykażcie cierpliwość jeśli dziecku coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się.
  • Nie poprawiajcie ciągle dziecka  jeśli np. powie dziewczynki stoiły…., powtórzcie po nim ale poprawnie: -tak, masz racje dziewczynki stały…, oraz nie komentujcie głośno trudności artykulacyjnych dziecka, to ważne dla jego poczucia akceptacji.
  • Nie czekajcie, myśląc że dziecko wyrośnie z wady wymowy – to nie możliwe.
  • Nie jest prawdą, że trzylatek może nie mówić, lub że chłopcy później opanowują tę umiejętność – nie traćcie czasu na czekanie, wcześnie rozpoczęta i odpowiednio ukierunkowana terapia oszczędzi dziecku wielu problemów.

Czynniki mogące wpływać na powstawanie wad wymowy:

  • Zbyt długie używanie smoczka.
  • Zbyt długie picie przez smoczek/ kubek niekapek.
  • Zbyt długie podawanie dzieciom rozdrobnionych, przetartych pokarmów.
  • Negatywne wzorce w otoczeniu dziecka.
  • Nieprawidłowe oddychanie – torem ustnym.
  • Ssanie palca, warg, policzka.
  • Rozległa próchnica.
  • Obniżona sprawność narządów artykulacyjnych.